fbpx

12 inzichten die belangrijk zijn in het rouwproces

In deze blog deel ik 12 inzichten die belangrijk zijn in het rouwproces. Deze inzichten helpen jou om meer grip te krijgen op jouw rouwproces. Waarom informatie hierover? Als online rouwbegeleider heb ik geleerd dat deze 12 van invloed zijn op jouw rouwproces. Inzicht hierin, geeft aan welke stappen jij kunt maken in de verwerking van de pijn die je in het rouwproces met je meedraagt. Op deze manier probeer ik jou verder te helpen.

Inzicht 1: hoeveel pieker jij?

Als jij een dierbare bent verloren, is dit een verschrikkelijke gebeurtenis in je leven. Met als gevolg, dat we de neiging hebben om heel erg in ons hoofd te gaan zitten. We zijn continu aan het denken: ‘Als ik dit had gedaan, had mijn dierbare dan nog geleefd?’ of ‘Hoe moet ik nu verder na het verlies?’. Een gouden tip die ik jou direct wil meegeven: schrijf. Probeer de malende gedachtes op papier te zetten. Hoe meer zorgen je van je af schrijft, hoe minder in je geest blijft hangen. Kortom, minder malende gedachtes. Als je dit doet, bijvoorbeeld: vlak voor het slapen, zul je zien dat je ook veel beter in slaap kunt vallen. Een goede nachtrust, zorgt ook voor meer energie overdag. Energie waar je veel minder van hebt, na het verliezen van een dierbare. Daar komen we op terug, bij stap 5.

Inzicht 2: hoe ging jij met eerdere verlieservaringen om?

Het verliezen van een dierbare is niet het enige wat je kunt verliezen in je leven. Een aantal voorbeelden: een huis, baan, partner, gezondheid, veiligheid kwijtraken, je droom, zijn ook vormen van verliezen. Het kwijt raken van een dierbare kan ook de kraan open draaien van een oud verlies, wat je toch nog niet voldoende hebt verwerkt. Heb jij in andere situaties de emoties toegelaten of ben je snel weer door gegaan met je leven? Het ‘kan’ veel zeggen over hoe je nu met het rouwproces omgaat. Ik leg daarbij wel de nadruk op ‘kan’. Uit ervaring weet ik dat dit niet altijd zo hoeft te zijn. Ga eens na, hoe ben jij met eerdere verlieservaringen omgegaan? Als je daarop terug kijkt, hoe heb jij dit aangepakt? Waar ben je trots op en wat zou je nu anders doen?

Twee voorbeelden:
💜 Je kon bijvoorbeeld moeilijk zwanger raken en je merkte dat je je heel erg negatief voelde. Je dacht: ‘het komt nooit goed’. Wat heb je gedaan? Je hebt een meditatiecursus gevolgd, om wel meer positiviteit te ervaren in combinatie met IVF. Een korte periode daarna raakte je zwanger.

Je hebt dus hulp ingeschakeld om meer positieve gedachtes te ervaren.

💜 Je werd ontslagen en daardoor voelde je heel onzeker. Je bent heel snel weer gaan solliciteren en vond toch snel weer een nieuwe baan. Je merkt dat je door je onzekerheid op dit moment ook niet optimaal kan presteren.

Je voelt je dus nu op dit moment nog steeds onzeker in je baan.

Dit zijn twee voorbeelden van verliezen: het niet kunnen krijgen van een kindje en het verliezen van een baan. De één gaat actief met zijn problemen aan de slag en in de andere situatie vermijdt diegene zijn of haar problemen. 

Wat kun jij van jouw eerdere verlieservaringen leren en waar heb jij eventueel nog hulp bij nodig?

Inzicht 3: hoe is alles rondom het afscheid gegaan?

De periode rondom het overlijden is van invloed op hoe de start is van jouw rouwproces. Wat is voor jou het moment geweest dat je wist dat je dierbare kwam te overlijden? Dat moet verschrikkelijk voor je zijn geweest. Kon je afscheid nemen? Of is jouw dierbare plotseling weggerukt uit jouw leven? Het wel of niet afscheid kunnen nemen is heel erg belangrijk. Misschien heeft jouw dierbare een kort ziekbed gehad. Kortom, heb jij alles kunnen vragen aan je dierbare, wat je nog over hem of haar wilde weten? Heb je nog bepaalde laatste woorden kunnen zeggen? Ongeacht het wel of niet afscheid kunnen nemen, blijven we vaak met vragen zitten en hadden we dingen willen zeggen. Ook als dit bij jou het geval is, blijft dit in je systeem. Zorg dat je van deze gedachtes los komt. Schrijf op wat je nog had willen zeggen en zorg ervoor dat je jouw emoties laat gaan. Jouw pijn moet er uit.

Hoe is de uitvaart gegaan? Ook dit kan van grote invloed zijn op de start van jouw rouwproces. Een mooie uitvaart zorgt ervoor dat je veel beter kunt rouwen en de emoties kunt toelaten, dan wanneer de uitvaart niet zo fijn was. Je wilt misschien dan wel liever alles achter je laten en snel weer verder gaan met je leven. Alleen vroeg of laat word je weer heel erg geconfronteerd met het verlies en zul je er toch actief mee bezig moeten gaan.

Inzicht 4: hoe ga jij met je emoties om?

Wij zijn mensen en wij hebben emoties. En veel ook: verdriet, boosheid, schaamte, schuldgevoelens, angst, eenzaamheid, noem ze maar op. Dit zijn de emoties die wij over het algemeen niet fijn vinden. In het rouwproces zijn deze emoties veel meer aanwezig in ons leven. We willen er vanaf, we willen ze niet voelen. Toch zijn ze er niet voor niets. Boosheid is pijn, wat je meedraagt, maar je niet in verdriet wil uiten. Je wordt boos op jezelf of je reageert het af op je omgeving. Verdrietig zijn en dus huilen zorgt ervoor dat je elke keer weer een stukje pijn loslaat. Eenzaamheid geeft aan dat je meer behoefte hebt aan sociale contacten. Jaloezie, geeft aan wat je zelf graag wilt in je leven.

Ga eens na, welke emoties die ik hierboven heb beschreven, ervaar jij? Wat proberen ze jou te zeggen? Is er nog iets waar je aan kan werken. Dat kan, maar wat ik ook graag wil benadrukken, dat het niet erg is om deze emoties te hebben. Het helpt om tegen jezelf te zeggen: ‘het is ok, om deze emoties te hebben’. Ze dienen ergens voor, verwelkom ze. Daardoor zul je ze ook als veel minder pijnlijk gaan ervaren.

Inzicht 5: hoe goed zorg jij voor jezelf?

Zoals ook in deze blog van ‘Ik mis je’ staat beschreven, is het zo dat in de eerste maanden van het rouwproces, je maar 1/3 van je normale energie hebt. Je kunt je ontzettend moe voelen. Als je moe bent, ben je ook sneller geneigd om die snelle hap of lekkere tussendoortje te nemen. Toch is het belangrijk om vanuit zelfliefde goed voor jezelf te zorgen. Dus wel proberen zo veel mogelijk gezond te eten en héél belangrijk veel vocht in je te nemen en dan bedoel ik ofwel of water of groene thee. Dat is misschien wel de belangrijkste tip die ik je kan geven. Als je namelijk te weinig drinkt, dan word je ook sneller moe. Nog meer moeheid kun je niet gebruiken. Ook belangrijk, om in beweging te blijven. Wandelen helpt ook heel goed om je malende en negatieve gedachtes tot rust te brengen.
Belangrijk is dus dat je goed leert te luisteren naar je lichaam. Wat heeft het nodig? Rust, veel slaap? Voedzaam eten? Genoeg vocht? Voldoende beweging? Als je hiervoor zorgt, merkt je dat je geest ook veel meer aan kan.

Inzicht 6: in hoeverre laat jij de pijn toe?

Pijn willen we niet voelen, we willen het liefst pijnvrij door het leven gaan. Alleen dit kan niet. Ultiem geluk en ultiem verdriet ligt zo dicht bij elkaar. Stel je voor dat jouw familielid is gestorven aan kanker. Ooit zal de diagnose zijn gesteld. Weet je nog het moment dat jij hoorde, dat jouw dierbare dood ging? Voor hetzelfde geldt had je gehoord, dat het wel goed is gegaan, dat de chemotherapie wel is aangeslagen. Zonder pijn geen geluk, zonder geluk geen pijn. Zonder blijheid en verdriet, zullen wij op die manier altijd monotoom door het leven gaan. Pijn zet zich om in emoties, zoals ik ook bij inzicht 4 heb aangegeven. Maar pijn kun je ook letterlijk voelen in je lichaam. Je voelt een bepaalde druk in je: hart, buik, hals of ergens anders. In het rouwproces helpt het om actief naar die pijn toe te gaan, om die pijn helemaal te doorvoelen, zodat je uiteindelijk er steeds minder van gaat ervaren.

In mijn gratis e-book: spoedcursus rouwverwerking, vind je een hele waardevolle oefening, die uitleg hoe dit werkt en hoe je dit doet. Als je dit regelmatig doet gaat jou dit zo helpen in het rouwproces. Op deze pagina, kun je mij e-book gratis downloaden.

We zijn nu op de helft, van de 12 inzichten die belangrijk zijn in het rouwproces. Nog 6 te gaan! Lees je verder met me mee? 

Inzicht 7: kun jij het verlies accepteren?

De uitdaging in dit leven is, om ondanks de pijn en verdriet die je meedraagt, toch te kunnen genieten van de kleine, mooie dingen in dit leven. Dan kan je in het nu zijn, zoals Eckhart Tolle dit mooi beschrijft in zijn boek: De kracht van het nu.

Kun je het verlies accepteren? Of blijf je er tegen vechten? In de zin van niet voor 100% toelaten in je hart dat jouw dierbare echt niet meer terug komt in dit leven. Als je dit echt toelaat, dan zul je de emoties ook volledig kunnen doorleven. Acceptatie, zet je hart open, zodat je alle emoties kunt verwelkomen. Zodat het uiteindelijk de pijn geneest.

De oefening in mijn gratis e-boek helpt je daarbij dus in het NU te zijn. Het is een combinatie van de levenswijze van Eckhart Tolle en Jan Geurtz.

Inzicht 8: krijg jij voldoende troost van je omgeving?

Voel jij je alleen in het rouwproces? Of voel jij je gesteund door je omgeving? Troost vinden vanuit familieleden, vrienden, collega’s, buren heeft een ontzettende grote impact op hoe jij het verlies draagt. We zijn alleen mensen en vinden het lastig om ons kwetsbaar op te stellen. Dat betekent helaas dat mensen je gaan negeren of het onderwerp liever vermijden. Dat kan zoveel pijn doen. Zoek jij de mensen op waarvan jij wel de steun ontvangt? Of vermijd je liever sociale contacten? Een arm om je heen, een knuffel kan zoveel helpen. Ook praten over je verdriet helpt het verwerken. Verdriet delen zorgt voor verbinding. Tip: probeer zoveel mogelijk mensen om je heen te verzamelen die jou steunen in het rouwproces. Hierdoor zul jij je getroost voelen.

Inzicht 9: hoe zijn de omstandigheden?

Wil je eens onderstaand rijtje lezen?

🌈 Persoonlijkheid: hoe ga je met het verlies om?
🌈  Steun rouwproces: hoeveel steun ontvang je en zoek je op?
🌈  Hoe ging je eerder met verlieservaringen om?
🌈  Hoe kijk je terug op de uitvaart?
🌈  Hoe is je dierbare overleden?
🌈  Is je dierbare plotseling overleden of heb je afscheid kunnen nemen?

Dit zijn een greep van factoren die van invloed hebben op de duur van jouw rouwproces. Met de duur van het rouwproces bedoel ik, in hoeverre jij nog pijn meedraagt in het rouwproces.

Tijdens het Webinar die ik maandag 1 juli en dinsdag 2 juli organiseer gaan we ALLE invloeden bij langs. Ik geef daarnaast ook de top 3 weg van de invloeden die het meest invloed hebben op het rouwproces, op basis van alle interviews die ik heb gehouden. Inzicht hierin helpt, om achter te komen welke stappen jij nog te maken hebt in jouw rouwproces. Zodat je het rouwproces als veel minder pijnlijk gaat ervaren.

Maandag 15 juli geef ik een Webinar om 20.00. Je kunt je nu daarvoor aanmelden, klik op deze link:

Maandag 15 juli (voorlopig laatste) Webinar: duur rouwproces om 20.00

 

Inzicht 10: zorg jij voor voldoende afleiding?

In een rouwproces is het belangrijk om met het verdriet bezig te gaan. Dat je tijd neemt om te rouwen. Dat je thuis of elders je emoties laat gaan. Je luistert bepaalde muziek, je leest de oude whatsappjes, e-mails of brieven van hem of haar. Het is heel goed om hier tijd voor te nemen.

Alleen bezig zijn met het verdriet is niet voldoende om het te verwerken. Afleiding is ook heel erg belangrijk. Het zorgt ervoor dat je even minder bezig bent met het verlies. Dat je misschien ook, als is het maar even kort, een moment van geluk ervaart. Denk eens na, waar krijg je energie van? Wat vind je leuk om te doen? Is het sporten? Of een bepaalde hobby, zoals dansen? Of vind je het leuk om naar de bioscoop te gaan? Zorg ondanks deze verdrietige periode van je leven, dat je toch deze dingen blijft doen.

Diegene die het beste kunnen rouwen, zijn diegene die de balans kunnen vinden tussen rouwen en afleiding zoeken.

Inzicht 11: in hoeverre voel jij nog de verbinding met je dierbare?

Jouw dierbare persoon is niet meer fysiek in je leven, dus ja dan zeggen we dat diegene dood is. Maar jouw dierbare leeft wel voort in jouw gedachtes. Zolang iemand blijft in jouw gedachtes, zal diegene een onderdeel zijn van jouw leven. Het is dus ook belangrijk dat je daar aandacht aan blijft geven.

Je kunt de liefde die je hebt voor je dierbare persoon nog steeds voelen. Door naar zijn of haar foto te kijken, door een video te zien. Dat laatste kan iemand echt weer even tot leven wanen, mits je video’s hebt. Als je het fijn vindt, kun je diegene een brief schrijven of met hem of haar praten. Je weet nooit wat diegene hoort. Verbinding met je dierbare persoon kan jij zo helpen om de liefde alsnog te voelen. Zodat je diegene toch nog bij je kan blijven dragen.

Inzicht 12: hoe kijk je naar de toekomst?

Hoe zie jij de toekomst voor je? Doordat je dierbare persoon is overleden, is jouw vertrouwen in de wereld geschonden? Of besef je ondanks dat er zoiets verschrikkelijk is gebeurd in je leven, je toch nog de mooie dingen kunt zien. Dat je toch blij bent met de mensen om je heen, die je nog wel hebt. Dit gaat een groot verschil maken, hoe jij uiteindelijk je leven leeft.

Voel jij na het verlies van jouw dierbare die grijze deken of dat zwarte randje in je leven? Of probeer je toch het beste van je leven te maken en toch de dingen achterna gaat wat je zo graag wilt in jouw leven?

Dit waren de 12 inzichten die belangrijk zijn in het rouwproces. 

Ik ben heel benieuwd, hoe ziet jou leven er op dit moment uit?

Ervaar jij dit?

🌈Je vindt het lastig om over je dierbare persoon te praten, je wilt anderen niet lastig vallen met jouw verdriet. Je vindt, dat je daar zelf maar mee moet dealen. Ik kan het toch gewoon zelf? Hulp vragen, nee dat is niet sterk. Je wilt je niet te kwetsbaar voelen.

🌈Je kunt na het overleden van jouw dierbare persoon er niet met je familie over praten. Iedereen leeft op zijn eigen eilandje en gaat maar door. Als de naam van de dierbare persoon toch valt, dan wordt het heel stil.. Net alsof er liever niet over gepraat mag worden. Er is te veel pijn. Je voelt je daardoor heel erg alleen. Je hebt het gevoel dat je er niet over kan praten. Ook je vrienden zijn te veel met hun eigen leven bezig.

🌈Sinds je dierbare persoon is overleden ervaar je weinig plezier. Je bent continu met je gedachten bij hem of haar. Alles wat je normaal gesproken leuk vond, kan je nu geen plezier meer aan beleven. Je voelt je schuldig ten opzichte van jouw overleden dierbare persoon. Je kunt je gedachten gewoon niet verzetten. Het blijft maar rondspoken in je hoofd. Het leven heeft op dit moment zo weinig betekenis, dat je nergens meer van kan genieten.

🌈Je kunt je niet meer op je werk concentreren. Het lukt je gewoon niet. Je hebt het idee als je het aangeeft op je werk, dat mensen je zwak vinden. Je wilt laten zien dat je wel door kan gaan. Alleen je merkt wel dat je nog met te veel emoties zit. Je voelt je moe, futloos, down.

🌈Je vraagt je af hoe lang dit nog door gaat? Je bent bang als je op deze voet verder gaat, dat je je baan uiteindelijk kwijtraakt. Even zullen ze wel begrip voor je hebben, maar op een gegeven moment moet je door, denk jij. Hoe ga je dit nu doen?

Wat als je maar door blijft gaan in deze modus? Hoe ga je je dan voelen? Beter of slechter?

Werkt dit dan ook niet door in alle vlakken in je leven? Op gebied van relaties, de relatie met je zelf, het geluksniveau en ga zo maar door?

Zou je dit niet heel graag willen?

💜 Beter inzicht krijgen in je eigen persoonlijkheid? Meer de hulpvraag leren te stellen en vanuit intuïtie kunnen aangeven waar jij behoefte aan hebt?

💜 Lichter in het leven staan en daardoor veel meer in balans zijn?

💜 Dat je minder bezig bent met je overleden persoon, maar in plaats daarvan, als je wel aan hem of haar denkt, de liefde voelt stromen?

💜 Dat de relatie met de mensen om je heen zo veel beter voelt. Dat jij en je eventuele partner elkaar beteren begrijpen. Dat je wel de steun vindt van de mensen om je heen die je dierbaar zijn.

💜 Dat er weer letterlijk ruimte ontstaat om een helder plan te maken, waar je naar toe wilt in je leven? Dat je ook echt zin heb om hier vol voor te gaan?

💜 Dat je dus wel weer die energie hebt, de levensvreugde om achter die droombaan te gaan, die relatie te hebben, dat huis te hebben of in het algemeen weer leert om te genieten van de kleine dingen in het leven?

Kortom, dat je weer vreugde voelt in je leven!

 

Dit leer je in het online programma: Rouwen mag! 

Let op: tot en met 15 juli is er een PILOT prijs. Een super betaalbare prijs, waarbij je ook nog eens veel individuele aandacht krijgt.

Klik hier voor meer informatie!!

De 12 inzichten die belangrijk zijn in het rouwproces, die ik zojuist heb gedeeld, zijn nauw verbonden aan de 12 lessen van mijn online programma: Rouwen mag. De exacte 12 lessen vind je ook op mijn pagina: online programma.

Vanuit deze inzichten heb ik dus een heel mooi online programma ontwikkeld, die jou kan helpen om de inzichten daadwerkelijk te passen in jouw leven.

Zodat je weer je mooiste leven kan gaan leven.

In 3 maanden ga je intensief met het online programma bezig.

Let op: ik heb nu een tijdelijk pilot prijs voor €149,- in plaats van de €445,- wat ik normaal gesproken vraag.

Uiteraard kun je ook kiezen om eerst een gratis Webinar te volgen: Rouwen, hoe lang duurt dit?